Walteroil’s Coelacanth Platform – The 3rd Deepest Fixed Template Offshore Platform


Walteroil’s Coelacanth Platform – The 3rd Deepest Fixed Template Offshore Platform

K.Kurojjanawong

3-Feb-2017

ตามข้อมูล Coelacanth Platform (ชื่อ คือ ปลา ซีลาแคนท์)  ของ บริษัท Walteroil’s ติดตั้งใน Ewing Bank, Gulf of Mexico เมื่อ เดือน พย 2015 จะถือเป็น Fixed Template Platform ที่อยู่ในน้ำลึกเป็นอันดับ 3 ในโลก โดยอยู่ในน้ำลึกประมาณ 1200ft (366m) เป็นรองแค่ Shell’s Bullwinkle (412m, 1991) และ BP’s Pompano (393m, 1994-รู้สึก BP ขายให้ บ อื่นไปแล้วตัวนี้) เท่านั้น แต่จริงๆ น่าจะแซง Exxon’s Harmony (366m, 1992) ไปแค่หน่อยเดียว เพราะน้ำลึกใกล้เคียงกันมาก

ความสูงจากพื้นถึงยอดอยู่ที่ 1312ฟุต (400ม) ก็ประมาณตึก Empire State แล้วก็น้องๆ Petronas Tower

WOGC Coelacanth_2nd.jpg

รูปที่ 1 Coelacanth Jacket during Tow-out from Fabrication Yard to Open Sea [1]

ในส่วนของฐานรากเป็น skirt pile 14 ต้น diameter 108inch (2.75ม) ตอกลึก 137ม ใต้พื้นทะเล ตัว substructure เป็น Fixed Jacket Type หนัก 27000 ตัน (60 ล้าน ปอนด์) มี base footprint ขนาด 100.5ม x 100.5ม แล้ว ลดลงเป็น 13.7ม x 45.7ม ที่เหนือน้ำทะเล

รูปข้างล่าง เป็นแค่ pile sleeve 1 อัน จากทั้งหมด 14 อัน pile diameter คือ 108 นิ้ว (2.74ม) ตอกลึก 137ม ใต้ทะเล งั้น pile sleeve น่าจะประมาณ diameter 3 ม ส่วนที่เป็น pile guide สีเหลือง น่าจะ diameter ประมาณ 3.5ม ได้ ใหญ่แค่ไหนลองเทียบกับคนที่ยืนข้างล่างดู

โดย Coelacanth Platform ถือเป็น Fixed Template Jacket Type Platform ขนาดใหญ่ที่สุดในรอบ 20 ปี ที่ผ่านมา ออกแบบโดย บริษัท Oil Field Development Engineering  ก่อสร้างที่ Gulf Island Fabration และติดตั้งโดย Heerema H-851 Barge

Coelacanth cone.jpg

รูปที่ 2 Coelacanth Pile Sleeve [1]

ไม่น่าเชื่อว่าเวลานี้ยังมีคนทำ Fixed Template Platform สูงขนาดนี้อยู่ ตัวสุดท้ายก็ 16 ปีที่แล้ว คือ Total’s Virgo อยู่ที่ น้ำลึก 344ม และระดับ 370ม ด้วย Fixed Template นี้ต้องย้อนกลับไป ถึง 20 ปีที่แล้ว ตอนนี้ น่าจะไป Subsea หรือ Floating structure หมดแล้ว

อย่างไรก็ดี jacket ตัวนี้หนักแค่ ประมาณ 27000 ตัน (60 ล้าน ปอนด์) ด้วยความสูงขนาดนี้ ต้องถือว่า เบามาก แสดงว่า Topside คงเล็กและเบามาก น้ำหนัก substructure มาจาก environmental load ล้วนๆ เลย

Coelacanth Topsides.jpg

รูปที่ 3 Coelacanth Topsides during Fabrication [1]

Coelacanth Aerial View.jpg

รูปที่ 4 Coelacanth Jacket Prior to Load-out Operation [2]

Coelacanth Loadout 1.jpg

รูปที่ 5 Coelacanth Jacket Prior to Load-out Operation [2]

Coelacanth Loadout 4.jpg

รูปที่ 6 Coelacanth Jacket during Load-out to H-851 [2]

รูปที่ 7 แสดง Coelacanth Jacket ขณะอยู่บนเรือ H-851 ของ Heerema Marine Contractor โดยเรือลำนี้ยาวประมาณ 250 ม ถือว่าเป็น Launch Barge ที่ใหญ่ที่สุดในโลก (ตอนนี้อาจจะไม่ใช่แล้ว คิดว่า Pioneering spirit ของ Allsea น่าจะ launch ได้ด้วยแล้ว capacity สูงกว่าอีก อันนี้ไม่ชัวร์เท่าไร) โดย H-851 มี launching capacity อยู่ที่ 40000 ตัน ในขณะที่ Coelacanth Jacket มี launching weight อยู่ที่ 27000 ตัน

งั้น มันยาวประมาณสัก 380 ม หักความยาวเรือ 250 ม เหรือ 130ม ตีว่ายื่นด้านหลังสัก 30ม งั้นในรูปที่ยื่นด้านหน้าตั้งแต่ลอยอยู่บน rocker arm ไป คงต้องมีสัก 100 ม แสดงว่า 2 เบย์ บนเค้าสูงมาก เกือบ 30-40 ม ถือว่า ยาวมากๆ เลย สำหรับ top bay แปลกดีจัง ถือว่าการวิเคราะห์ช่วง transport และ launch นี่คงท้าทายมาก โดยเฉพาะ slamming force ตรงส่วนยื่นออกไป แรงคงมหาศาลเลย

รูปขนแบบยื่นยาวพ้นเรือ ใหญ่แบบ H-851 แทบจะหาไม่เจอแล้วในช่วง เกือบ 20 ปี ที่ผ่านมา ถือเป็น Highlight ของปี 2015เลยทีเดียว

1511-40d10aeef78191ed59a3919f25b3fd83.jpg

รูปที่ 7 Coelacanth Jacket on H-851 [1]

0668f1be1fe54d1fee94719fa9cd6afa.jpg

รูปที่ 8 Coelacanth Jacket during Tow-out from Fabrication Yard to Open Sea [1]

Coelacanth Sailaway.jpg

รูปที่ 9 Coelacanth Jacket during Tow-out from Fabrication Yard to Open Sea [1]

Coelacanth platform jacket Source Water Oil & Gas.jpg

รูปที่ 10 Coelacanth Jacket during Tow to Ewing Bank [1]

ถ้าใครอยากดูช่วง Transport and Launch ของ Coelacanth jacket ลองเข้าไปดูใน คลิปข้างล่าง น่าสนใจมาก

According to Walter Oil & Gas, the 1,312 foot tall, conventional 4-leg, 9-slot platform is the third largest fixed conventional platform in the Gulf of Mexico and was built in Gulf Marine Fabricators’ yard in Ingleside, Texas. It required over 2 million man hours to complete.

Coelacanth Field is in approximately 1,200 feet of water and spreads across four Gulf of Mexico OCS Blocks: EW 834, EW 835, EW 790, and Mississippi Canyon 793, approximately 125 miles south of New Orleans. The field will produce from two geo-pressured reservoirs below 20,000 feet on the north side of a salt structure.

Coelacanth Platform is designed to produce 30,000 barrels of oil per day and 60 million cubic feet of gas per day, and is expected to serve as host for future discoveries in the area.

Partners in the project include Walter Oil & Gas Corporation (50.5% WI), Ridgewood Energy Corporation, as manager for its Funds and for ILX Holdings, LLC (a Riverstone Holdings LLC company) (32.5%WI), Gordy Oil Company (16%WI) and Houston Energy Deepwater Ventures, LLC (1%WI).

Located in 1,186 feet of water, the Coelacanth Platform is the third largest fixed platform in the Gulf of Mexico after Shell Bullwinkle (1352-foot water depth; 50,000 short ton jacket) and BP Pompano (1294-foot water depth; 38,000 short ton jacket). The jacket structure is just over 1200 feet long and weighs approximately 30,000 short tons (60 million pounds). At the base, the main legs form the corners of a 330×330 foot square, enough room for two football fields side by side. The jacket tapers down to a 45×150 foot rectangle just above the water surface, where the 3-level deck mounts on the main corner legs and two center “false leg” posts for support. Each deck level is approximately 105×225 feet, providing nearly 65,000 square feet for drilling and production operations.

The platform will be held in place by 14 piles driven through guides at the base of each main leg, 3 piles each on two legs and 4 piles on each of the other legs to provide stability during hurricane force winds and seas. Each pile is 108 inches in diameter and is driven by subsea hydraulic hammers through the guides to 450 feet below the seafloor, securing the platform to the seabed. The jacket-loading operation took 2.5 days and required that the jacket be pulled over a quarter mile until it reached its final position on the Heerema launch barge, H851, the largest in the world at 853 feet long. The structure was pulled at a rate of 25-30 feet per hour using four strand jacks. Each jack has the capacity to pull nearly 2 million pounds and the operation used about 60 miles of high-strength steel strands to move the jacket.

Ref.

1) http://www.walteroil.com/e-p-operat…/coelacanth-project.html

2) http://www.ofdeng.com/walterjacket.html

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s