How to solve overloaded barge and yard foundation during loadout


How to solve overloaded barge and yard foundation during loadout

K.Kurojjanawong

ผมเอามาให้ดูวิธีการคิด

อันนี้ naval architect เค้าบอกว่า การคำนวณ ballast water โดยสมมติว่า เรือเป็น rigid อาจจะทำให้ ได้ ballast water ที่ไม่เหมาะสม ทำให้ overstressed โครงสร้างได้ เค้าบอกให้ คิด flexibility ของเรือ น้ำ และ ฐานรากของ yard ด้วย

คือจะบอกว่าวิธีการคิด loadout boundary condition ที่ structural engineer ทำกันในปัจจุบัน ก็ไม่ถูก ที่ดีควรทำอย่างในรูป โดยเฉพาะ ช่วงที่มันขึ้นไปบนเรือ ส่วนที่อยู่บนเรือนี่มัน flexible มาก การไปสมมติให้มัน fully rigid บางทีทำให้มัน แรงมันไปอยู่บนเรือเยอะ แล้วเราก็จะเห็นว่าเรือมันรับไม่ได้ ทั้งที่จริงๆ เรือมัน flexible แถมลอยอยู่บนน้ำ มันรับแรงไม่เยอะ การคิดแบบนี้ แรงอาจจะเทไปฝั่งเรือ ทำให้ underestimate ตัว reaction ฝั่งที่อยู่บน ฝั่งได้

ถ้าโครงสร้างยาว การคิด flexibility ของ เรือ และ ยาร์ด ก็อาจจะช่วยให้การกระจายแรงมันดีขึ้นด้วย

ถ้าโครงสร้างเล็กๆ คงไม่เห็นผลต่างมาก แต่ถ้า หนักๆ และ ยาวๆ จะเห็นความแตกต่างค่อนข้างชัดเจน

Ref.

Adi Kurniawan and Guowei Ma (2008) , “Optimization of ballast plan in launch jacket load-out”, Struct Multidisc Optim (2009) 38:267–288

Abstract The calculation of ballast plan in load-out operations is generally performed assuming a rigid barge. This assumption may not be reliable since in reality the barge is flexible. Having incorrect ballast plan may lead to overstressing of the loaded-out structure. We present a method of finding a more accurate ballast plan, taking into account the flexibility of the barge.

This method makes use of a multi-objective evolutionary algorithm to find the optimum ballast arrangement at every load-out stage. We model the load-out configuration

as a beam on elastic foundation, loaded with distributed trapezoidal loading representing the load from the structure. Minimizing deflection and curvature of the beam, as well as maximizing the ballast transfer efficiency between the load-out stages are chosen as the objectives of the algorithm. It is shown that the proposed method is better than the conventional rigid barge method in terms of minimizing the deflection and curvature as well as maximizing the ballast transfer efficiency.

13658979_10206742950308458_675344035360272412_n.jpg

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s