Kikeh Topsides Floatover by using Catamaran Technique


Kikeh Topsides Floatover by using Catamaran Technique

K.Kurojjanawong

 

หลังจากโพสคลิป Animation of Aasta Hansteen Topsides Floatover Installation by using Catamaran Concept (Dual Barge) ตามลิ้งค์ข้างล่าง

ผมเลยต้องกลับไปดูใหม่ พบว่า Kikeh Platform ของ Murphy Oil ที่เป็น Spar ตัวแรกในเอเชีย และตัวแรกที่อยู่นอกอ่าวเม็กซิโก มันเป็นการติดตั้งแบบ Floatover บน Substructure ที่เป็น Spar ด้วยเทคนิค Floatover แต่เป็นแบบพิเศษที่เคยเล่าไป คือ นั่งไปบนเรือ สอง ลำ หรือที่เรียกว่า Catamaran (ใครจะเรียก Dual Barge หรือ Twin Hull ก็ไม่ผิด)

พบว่า เค้าก็ต้อง Loadout ลงเรือลำเดียวก่อนเหมือนกับ Aasta Hansteen โดย Loadout ลงเรือ UH336 ที่เค้าเรียกว่า Transportaion Barge ที่ Johor Bahru, Malaysia แล้วก็ล่องไปจนถึง Labuan, East Malaysia ก่อนจะทำการ Offload ลง Floatover Barge ชื่อ Swiber 252 และ Swiber 253 ที่เข้ามาจอดขนาบข้าง โดยมี Topsides Support Frame เตรียมรอไว้ เพื่อ ถ่าย นน ลง Floatover Barge ทั้งสองลำ ด้วยการ Ballast เรือ ลำกลาง ลง เพื่อ Offload ออก

หลังจากนั้น มันต้อง ล่องไปแบบ Catamaran คือ นั่งบนเรือ 2 ลำ อีกระยะ 110 กม ก่อน จะถึง Kikeh Field เพื่อทำการ Mating บน Spar ตามรูปข้างล่าง

ปล. ไอ้ แบบนี้ผมก็ไม่เคยทำ บางทีต้องเคยเห็นรูป หรือ คลิป ถึงจะเก็ทเหมือนกัน 🙂 ที่น่าสนใจ คือ มันทำ Analysis ได้ยังไง โดยเฉพาะ Sea-fastening และ ช่วงที่ Tow ไปรอบสองที่นั่งบนเรือ 2 ลำ มันจะคิดแรงภายในยังไง?? เพราะ ตอนที่ ถ่ายแรงลงไปแล้ว 100% ถึงจะ ทำการเชื่อม Sea-fastening งั้น Sea-fastening มันไม่ได้เชื่อมในจังหวะที่เรือนิ่ง แต่มันอยู่กลางทะเล ที่มีแรงจาก motion และ คลื่นอยู่ ซึ่งไม่รู้ว่ามันจะคิดว่าแรงเริ่มถ่ายลง Sea-fastening เมื่อไร เออ อันนี้น่าสงสัย เดี๋ยวขอ ไปศึกษาก่อน แต่ผมว่า ต้องมี มั่ว แน่ๆ 555

The Kikeh floatover used the following installation methodology:

  • The Spar hull is towed to the final location, upended, mooring hook up completed, and all ballasting (solid and variable) completed to achieve a freeboard of 4.3m (14 ft).
  • The topside is loaded out onto a single transportation barge at the fabrication facility in Johor Bahru, Malaysia (near Singapore) and towed to the installation operations base at Labuan, East Malaysia.
  • Two floatover barges are equipped with topside supporting structure (grillage) and maneuvering / positioning equipment at the equipment mobilization facility in Singapore, and towed to the installation operations base at Labuan.
  • The floatover barges are positioned either side of the transportation barge, under the topside. • The topside Offload is completed by ballasting the transportation barge out from beneath the topside, transferring the full topside load to the floatover barges, and is then removed.
  • Seafastening is installed to make the topside and floatover barges into a rigidly connected Catamaran.
  • The Catamaran is towed from Labuan approximately 110 km to the Kikeh site.
  • The Catamaran is hooked up to two of the Tender Assist Drilling (TAD) unit preset moorings, one to each floatover barge, to act a brakes and pull-backs.
  • Eight maneuvering / positioning lines are run from the floatover barges to the Spar hull.
  • The Catamaran is pulled in and over the Spar hull until the stabbing guides on the topside align with the Spar hull legs.
  • The topside Load Transfer is completed by deballasting the Spar hull until the full weight of the topside has been removed from the floatover barges. Deballasting continues until storm safe freeboard is reached.
  • The floatover barges disengage from and are towed clear of the topside, disconnected from the TAD preset moorings and demobilized.

Kikeh.jpg

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s